Hernia

Home » Hernia

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf die drukt op een zenuw, hierdoor ontstaan er pijnklachten en er kan ook uitval optreden. Uitval kenmerkt zich door een doof gevoel en krachtvermindering. Waarom een hernia ontstaat is niet altijd duidelijk. Het kan komen door zwaar werk, een langdurig, verkeerde houding of een repeterende beweging in een verkeerde houding (voorover gebogen). Maar het kan ook komen door een gebrek aan activiteit of door lang zitten. Het ontstaan van een hernia is een geleidelijk proces, waarbij de (pijn)klachten wel van het ene op het andere moment kunnen ontstaan.

Klachten bij een Hernia

• pijn of een tintelend/doof gevoel in het been, vaak ook onder de knie;
  • hoesten, niezen en persen in bepaalde houdingen verergert de pijn;
  • in sommige gevallen is er krachtverlies in het been;
  • last van lage rugpijn, maar de pijn in het been overheerst meestal.

Het goede nieuws is dat veruit de meeste hernia’s zonder operatie kunnen herstellen, dit behandeltraject kan wel enkele maanden in beslag nemen. Vaak kan de chiropractor met de behandelingen het herstelproces versnellen. Er zijn verschillende technieken die een chiropractor kan gebruiken bij een hernia. Het doel is de ruimte voor de zenuw en de beweeglijkheid van het gebied te vergroten om zo de irritatie van de zenuw te verminderen. De Cox Techniek is bijzonder geschikt voor hernia symptomen. Deze behandelmethode rekt de banden aan de achterkant van de wervelkolom, vergroot de beweging tussen de facetgewrichtjes en de ruimte in het zenuwkanaal.

Hierdoor is er meer ruimte voor de zenuw en wordt de beweeglijkheid van het gebied vergroot om zo de irritatie van de zenuw te verminderen. De behandeling zelf is meestal niet pijnlijk en wordt aangepast aan uw mogelijkheden. Daarna is het raadzaam om een bewegingsanalyse te krijgen en te leren de rug spaarzaam te belasten zodat herhaling voorkomen wordt.

Twijfelt u over uw klacht of het behandelplan? Neem dan contact met ons op dan bekijken we samen met u naar een passend behandeltraject. Ons team staan altijd voor u klaar.