Rugklachten

Home » Rugklachten

Rugklachten is een brede term voor het hebben van pijn of ander ongemak aan uw rug. Rugklachten komen bij zeer veel mensen voor. Sommige mensen hebben korte tijd last van hun rug, terwijl anderen chronische rugklachten hebben. De rugpijn kan zeer hevig zijn en is voor veel mensen reden om niet meer te kunnen werken.

Pijn in de rug kan verschillende oorzaken hebben zoals:
-blessures door bv. een ongeval
-vaak en langdurig een slechte houding
-verkeerde manier van tillen en/of bukken
-gebruik van een slecht matras
-te weinig lichaamsbeweging
-zwangerschap
-stress
-verzwakking van de spieren
-aangeboren afwijkingen of erfelijke factoren

Symptomen
De symptomen van rugklachten hangen vaak samen met de oorzaak. De pijn kan in de bovenrug zitten en eventueel uitstralen naar je nek of naar je armen. Daarnaast kan de pijn tussen de schouderbladen het ergst zijn of vooral in het midden van de rug zitten. Pijn in de onderrug kan overal tussen je onderste ribben en je stuitje zitten. De pijn kan ook uitstralen naar je zij, billen, bovenbenen, onderbenen en voeten.

Zoals de locatie van de pijn per persoon kan verschillen, zo kan ook de ernst van de pijn enorm variëren, ook weer afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Sommige mensen klagen over een doffe zeurende pijn die langzaam erger wordt, terwijl anderen last hebben van een ondraaglijke pijn waarmee ze haast niet meer kunnen bewegen. Als u last hebt van rugklachten is het zeer raadzaam om de chiropractor te raadplegen, met name als de pijn zeer hevig is, al langer dan zes weken bestaat, tintelingen of een doof gevoel geeft of uitstraalt naar andere plekken. In veel gevallen is de regel, hoe eerder je behandeld wordt, hoe sneller er pijnvermindering optreedt.

Veel voorkomende rugklachten waarbij chiropractie uitkomst kan bieden.
-ischias
-hernia (zie folder over hernia)
-spit/lumbago
-SI blokkade
-pijn in de lies
-pijn in de onderrug
-instabiliteit van de onderrug
-stenose

Wat kan chiropractie voor u betekenen?
Chiropractie is een geneeswijze die al meer dan 100 jaar bestaat. De behandeling richt zich op stoornissen in het functioneren van het bewegingsapparaat en de relatie tot het zenuwstelstel. Een chiropractor controleert de wervelkolom op blokkades. Door een gedegen onderzoek en een gerichte behandeling lokaliseert en corrigeert de chiropractor deze blokkades. Hierdoor wordt de doorstroming van de zenuwen hersteld en kan het lichaam zichzelf weer genezen.