Hoofd

Home » Hoofd

Hoofd

20% van de Nederlanders heeft wekelijks last van hoofdpijn. Hoofdpijn is daarmee één van de meest voorkomende klachten. Spanningshoofdpijn en migraine zijn daarmee ook de meest voorkomende hoofdpijnklachten die wij behandelen in onze praktijk.

Spanningshoofdpijn

Hoewel de naam anders doet vermoeden, wordt deze hoofdpijn zeker niet altijd door spanning veroorzaakt. Deze hoofdpijn is niet ernstig, maar wel vervelend. De pijn kan verergeren door stress, slecht slapen, vermoeidheid of een verkeerde houding.

Kenmerken spanningshoofdpijn:

• de pijn straalt vaak vanuit de nek naar het hoofd;
  • de hoofdpijn is een drukkende pijn en voelt vaak als een band om het hoofd;
  • de pijn zit meestal aan beide kanten van uw hoofd of de nek.
  • de spieren van schouders, nek en schedelrand zijn vaak gevoelig;
  • deze klachten kunnen enkele minuten tot meerdere dagen aanhouden;
  • de pijn is aanwezig, maar u kunt wel normaal functioneren
  • harde geluiden of fel licht kunnen als vervelend worden ervaren.

Over het ontstaan van deze spanningshoofdpijn zijn meerdere theorieën. Vaak ontstaat het vanuit de nek. Als gewrichten niet goed bewegen en spieren erg gespannen zijn hoog in de nek kan dit leiden tot hoofdpijn.

Migraine

Kenmerkend voor migraine is een heftige, stekende of bonzende pijn aan één kant van het hoofd. Daarnaast neemt de pijn toe bij inspanning en kan er sprake zijn van misselijkheid en overgeven. Fel licht of harde geluiden zijn slecht te verdragen. Migraine uit zich vaak in aanvallen, waarbij de klachten wisselend aanwezig zijn.

Beide vormen van hoofdpijn zijn vaak het gevolg van verschoven of klem zittende rug- en/of nekwervels welke de zenuwen kunnen beknellen. Het gevolg daarvan kan een uitstralende pijn zijn naar de nek en het hoofd. De chiropractor verbetert de verstoorde positie en beweeglijkheid van de rug- en nekwervels en herstelt daarmee de zenuwfunctie en de bloeddoorstroming.